niedziela, 22 marca 2015

Chleb mieszany z sorgo i amarantusem na zakwasie

Wczoraj zakupiłam zupełną nowość w mojej kuchni i od razu postanowiłam ją wykorzystać. Mowa o sorgo, które - według informacji podanej na opakowaniu - jest bogatym (13%) źródłem białka oraz zawiera mikroelementy: wapń i żelazo. Próbowałam je zmielić na sucho, ale mój blender nie dał rady :( Młynka do kawy nie chciało mi się myć ;) Zanim przystąpiłam do wyrabiania ciasta na chleb, namoczyłam (ok. 3 godzin) ziarna w ok. 150 ml przefiltrowanej wody.


 

Składniki na keksówkę o wymiarach (26 x 8 x 7) cm:


120 g sorgo
80 g amarantusa
zakwas z ostatniego wypieku  (kliknij tutaj, jeśli chcesz wykonać pierwszy zakwas)  

150 g mąki żytniej razowej
250 g mąki pszennej z pełnego przemiału
łyżeczka soli
łyżeczka miodu
ok. 250 ml wody


Wieczorem
Ziarna moczyć ok. 3 godzin w dużym garnku pod przykryciem (ok. 2/3 szklanki wody).
Do garnka dodać resztę składników. Stopniowo dolewać wodę do uzyskania konsystencji, którą daje się wyrabiać drewnianą łyżką. Mieszać ok. 6 minut, aż powstaną pęcherze powietrza.
Masę przykryć wilgotną ściereczką i odstawić na noc do wyrośnięcia.

 










Rano następnego dnia
Odłożyć do zamykanego pojemnika garść ciasta na zaczyn następnego wypieku.
Resztę masy przełożyć do foremki. Przykryć folią lub wilgotną ściereczką i odstawić na ok. 2 godziny do wyrośnięcia.















Piec w nagrzanym piekarniku w temp. 180 stopni C. przez ok. 1,5 godziny do "suchego patyczka". Odstawić do całkowitego wystygnięcia.





Uwaga:

  • Im dłużej będziemy czekać na drugie wyrośnięcie chleba, tym będzie bardziej kwaśny. Z mojego kilkuletniego doświadczenia wynika, że najlepiej, gdy ciasto wyrasta do trzech godzin.
  • Długie drugie wyrastanie ciasta powoduje też kwaśnienie tego ciasta z czasem, co zauważymy, jeśli chleb będziemy jeść przez kilka dni.
Przepis do marcowej listy akcji "Na zakwasie i na drożdżach" moderowanej przez Akacjowy blog.



Pieczywo pełnoziarniste 2015 Domowa piekarenka 2015



6 komentarzy:

  1. Jestem pod wrażeniem Twoich eksperymentów z pieczywem. Piekę chleb od kilku lat, ale ograniczam się do kilku dodatków, być może na święta odważę się na coś więcej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie polecam :) Domowy chleb jest tak uniwersalny, że można dodać niemal wszystko. Na razie nie będę tylko dodawać czosnku ani cebuli, bo pieczywa używam na kanapki do pracy, a tam chyba źle bym się czuła z cebulowym posmakiem w ustach ;) Może w czasie urlopu...

      Usuń
  2. Kolejne ciekawe pieczywo :) Dziękujemy za dodanie go do marcowej listy, pozdrawiamy serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawe informacje ją też u siebie sprawdziłam że dłuższe wzrastanie powoduje że chleb robi się kwaśny.

    OdpowiedzUsuń
  4. W wielu miejscach widziałam, że przed ugotowaniem sorga należy go namaczać około 10 godzin. Czy można to przyspieszyć, albo nawet wcale nie namaczać i od razu spróbować gotować? Bo chyba da się to zrobić tak samo. Tylko czy chodzi tam o jakieś toksyny podczas namaczania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sorgo wygląda dość niewinnie, ale jest twarde. Stąd poleca się namaczanie go, podobnie do fasoli czy ciecierzycy, zanim zacznie się je gotować.

      Usuń

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.