niedziela, 12 kwietnia 2015

Szafranowe ciasto drożdżowe z rodzynkami i tymiankiem

W wątku na temat zakwasu chlebowego napisałam, że kilka lat temu wygrałam maszynę do pieczenia chleba w konkursie kulinarnym. Dostałam ją za ten przepis właśnie. Kolejną setkę postów rozpoczynam zatem od niego :) Co ciekawe - gdy wkleiłam go wcześniej na jeden z portali, na których można było zakładać własne książki kucharskie, został oceniony na 3/5 ;) Wtedy się tym bardzo przejęłam i przestałam umieszczać swoje przepisy w sieci. Ale nie przestałam eksperymentować w kuchni, z czego - mam nadzieję - moi znajomi się cieszą. Przedstawiam Wam dwie wersje przepisu: na piekarnik i automat do wypieków.




Wersja na piekarnik (na tortownicę o średnicy 25 cm)
Składniki:



1/4 łyżeczki szafranu
pół szklanki wrzątku
szklanka ciepłego mleka
3 dag świeżych drożdży
łyżeczka cukru
3,5 szklanki mąki + mąka do wysypania formy
10-12 dag miękkiego masła + masło do posmarowania formy
1/3 szklanki cukru trzcinowego
20 dag rodzynek (namoczonych wcześniej we wrzątku)
łyżeczka kandyzowanej skórki pomarańczowej
1,5 łyżeczki suszonego tymianku


  1. Szafran zaparzyć we wrzątku i odstawić do ostygnięcia.
  2. W kubku z mlekiem rozpuścić drożdże z łyżeczką cukru. Odstawić, aby drożdże "ruszyły".
  3. Tortownicę posmarować masłem i oprószyć mąką.
  4. Do dużej miski przesiać mąkę. Palcami wgnieść w nią masło. Dodać brązowy cukier. Wymieszać.
  5. Do miski z mąką wlać zaczyn drożdżowy i szafranową wodę (kiedyś dawałam bez nitek, teraz dodaję z nimi), rodzynki, skórkę pomarańczową i tymianek.
  6. Wszystko dobrze wymieszać na gładką masę za pomocą drewnianej łyżki.Ciasto ma mieć nieco lżejszą konsystencję niż klasyczne ciasto drożdżowe.
  7. Ciasto wyłożyć do tortownicy. Przykryć wilgotną ściereczką i odstawić do wyrośnięcia na wysokość blachy.
  8. Nagrzać piekarnik do temperatury 200-210 stopni.
  9. Ciasto piec na złoty kolor ok. godziny. Przed wyłączeniem piekarnika sprawdzić patyczkiem, czy upiekło się w środku.
  10. Upieczone ciasto delikatnie wyłożyć z tortownicy i zostawić na kratce do wystygnięcia.



Wersja na automat/wypiekacz
Składniki:
1/4 łyżeczki szafranu
pół szklanki wrzątku
200 ml mleka
10 dag miękkiego masła
80 g cukru trzcinowego
łyżeczka suszonego tymianku
łyżeczka skórki z pomarańczy
460 g mąki
torebka drożdży suszonych (7 g)
160 g rodzynek namoczonych we wrzątku

W pojemniku automatu umieścić wyżej wymienione składniki w podanej kolejności (z wyjątkiem rodzynek). Automat włączyć na program "CHLEB SŁODKI". W przerwie mieszania dodać rodzynki.


Po upieczeniu chleb wyjąć z pojemnika do ostudzenia.


Bardzo dobrze smakuje świeże jak i czerstwe (np. następnego dnia po upieczeniu) samo, z masłem, twarożkiem lub ulubionym dżemem czy konfiturami




Wiosenne słodkości!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.