sobota, 8 października 2016

Małdrzyki lub mądrzyki krakowskie

Dzięki niesprzyjającej pogodzie mam dziś wolną sobotę :) Mogłam w związku z tym pozwolić sobie na niespieszne śniadanie, na które zaserwowałam placki o intrygującej nazwie małdrzyki lub mądrzyki. Natrafiłam na nie na blogu Moje Małe Czarowanie Doroty Owczarek. A potem zaczęłam szukać więcej informacji na ich temat. Smażono je dawniej w Krakowskiem na maśle. Nazwę zawdzięczają serowi ze słodkiego mleka, na który mawiano mądrzyk lub mondrzyk, albo małdrzyk. Dziś smaży się małdrzyki (lub mądrzyki) na zwykłym twarogu.


 

Składniki (na 12 placków):



400 g sera twarogowego półtłustego
2 jajka
2 łyżki masła
1 łyżka cukru waniliowego
4 łyżki mąki
masło, masło klarowane lub olej do smażenia
konfitura lub cukier puder do podania

  1. Masło stopić na patelni. Odstawić dla lekkiego schłodzenia.
  2. Do miski wrzucić se rozkruszony lub pokrojony na kawałki, cukier waniliowy i jajka. Zmiksować na gładką i pulchną masę.
  3. Do sera dodać łyżkę stopionego masła. Zmiksować.
  4. Rozgrzać patelnię z resztą stopionego masła i olejem do smażenia (wlać go od razu więcej, by dolewany potem nie wsiąkał w placki).
  5. Do masy serowej dodać mąkę i wymieszać masę mikserem.
  6. Łyżką moczoną w gorącym tłuszczu nakładać masę na patelnię. Każdą łyżkę ciasta rozsmarować równo na placek o grubości ok. 5 mm. Układać placki niezbyt ciasno obok siebie, bo podczas smażenia powiększą się.
  7. Placki smażyłam z obu stron po dwa razy na złoto brązowy kolor.
 


Małdrzyki podałam z herbatą z dziką różą i jabłkiem oraz konfiturą z jabłek, aronii i pigwowców, moim pysznym zeszłorocznym eksperymentalnym odkryciem.






-----
Podobne:

Bezglutenowe placki ryżowe
Placki z robinią akacjową
Gryczano-jogurtowe placki z pigwą i jabłkiem



Piecz - tak od podstawKuchnia krajów słowiańskich 2016Andrzejkowa uczta





2 komentarze:

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.